Geplaatst op Geef een reactie

Even helemaal weg met een klein budget

Hoge Veluwe kamperen

Ons microavontuur op de Hoge Veluwe.

Er even tussenuit. Een nachtje, een weekend of een paar dagen.

Heerlijk om je werkweek te doorbreken of juist je weekend volledig te benutten.

❊ ❊ ❊

De Hoge Veluwe: tussen Otterlo en Hoenderloo vind je ruim 5400 hectare aan natuur. Een prachtig gebied met allerlei mogelijkheden. Het park bevat autowegen, ruiterpaden en oneindig veel wandelroutes. Daarnaast mag je op het park gratis gebruik maken van de zogenoemde ‘witte fietsen’, waarmee je het park door kan.

Aan de rand van het park, nabij Hoenderloo bevindt zich een natuurcamping. Drie velden voor campers en caravans en een groot tentenveld.

Aangekomen bij de camping wandel je over de velden, wanneer je een geschikte plek tegenkomt zet je je tent op of plaats je je caravan/camper. Er zijn dus geen vaste plekken op deze camping, super leuk toch?!

❊ ❊ ❊

Op vrijdagmiddag, na onze werkdag, komen we aan bij ingang Hoenderloo van het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Nadat we een bosrijke plek voor ons opgooitentje hebben gevonden, is het aan Kelvin om de tent ‘op te gooien’. Binnen een half uurtje zitten we, geheel geïnstalleerd, aan een broodje knakworst.

Amper half 6 op een vrijdagavond, 2 uur geleden waren we nog gewoon aan het werk en nu al voelt het alsof we hier al een paar dagen zitten. De vogels horen fluiten in plaats van auto’s horen rijden en gewoon lekker buiten zijn. Er is weinig nodig voor pure ontspanning blijkt wel weer 🙂

Na ons overheerlijke diner lopen we het campingterrein af, de witte fietsen staan voor ons klaar. We fietsen ruim 10 kilometer over het park, kijken de zonsondergang en komen vlak daarna bij een groot open veld Edelherten en zwijnen tegen. Rond half 10 is de zon dan toch echt onder en zijn we binnen tien minuten terug op onze slaapplek.

“Wat ik zo geweldig vind aan kamperen is het gevoel van gezelligheid. Heerlijk om buiten je tent, of er in, te zitten met maximaal 2 kaarsjes of lampjes aan. Een bordspel of kaarten erbij en het is direct gezellig. Wanneer je stil bent hoor je de natuur.” – Trix

❊ ❊ ❊

De volgende dag moeten we onze tent al weer inpakken, gelukkig is dat met een simpel tentje snel gebeurd en kunnen we de hele dag nog lekker het park in. We fietsen ruim 20 kilometer en zien de mooiste vlaktes, bossen en heidegebieden. Het is af en toe net of je in Zuid-Afrika bent.

Langs de paden staan picknickbankjes, om even uit te rusten en wat te eten/drinken. Ook vind je vele uitkijkpunten, leuke bruggetjes en eettentjes op de route.

Wanneer je op deze camping overnacht betaal je, naast je verblijf, ook toegang tot het park. Op de vertrekdag hoef je geen parkentree meer te betalen maar mag je nog wel de gehele dag in het park zijn. Wij stonden 1 nacht met 2 personen op de camping en waren hiervoor €39,90 kwijt!

Wat ons betreft een geweldige aanvulling op een dagje in het park en een gratis vakantiegevoel!