Met een tent in de achterbak op weg naar de Côte d’Azur

Volkswagen Up Côte d'azur

De allereerste KenT-vakantie, die ging naar de Côte d’Azur. Als jonge twintigers hadden we ons Volkswagen Up-je tot de top volgeladen met kampeerspullen en vertrokken we rond 23:00 ’s avonds aan onze reis naar het zuiden.

Om files te vermijden leek het ons handig om laat op de avond te starten aan onze reis in plaats van vroeg op de avond of vroeg in de ochtend, zoals velen dat doen. En inderdaad; files hebben we niet gehad, maar een zware tocht bleek het wel.

Zoals al eerder benoemd, waren we 20 en 21 toen we deze reis samen maakten. We dachten “doen wij wel ff: 1300 kilometer rijden, nachtje doorhalen en alleen stoppen voor voedsel en plaspauzes”. Viel dat even tegen…

Waar we eerst al in Luxemburg-stad verdwaalden, vanwege werkzaamheden die de navigatie niet kent en een gebrek aan borden, waren we halverwege Frankrijk doodop en hebben we de auto toch aan de kant gezet om even wat slaap te vatten (niet dat dat fantastisch ging in een volgepakte boodschappenauto, maar we waren moe genoeg om even een uurtje uit te rusten).

EN DOOR! Rond 05:30 konden we onze reis voortzetten, met even later een prachtige zonsopkomst gingen we weer vol goede moed verder toeren.

We horen het onszelf nog denken: “Oooh we hoeven nog ‘maar’ 350 kilometer.” En uiteindelijk, toen we de zee in zicht kregen, wisten we waar we het voor gedaan hadden.

Onze gastvrije camping La Pièrre Verte in Fréjus wees ons een mooie en schaduwrijke plek toe. Maar toen moest die tent nog opgezet worden…

Kun je het je inbeelden? Een nacht niet geslapen en al je energie aan  het rijden besteed en dan sta je op je prachtige plaats, maar je huis voor de komende twee weken moet nog gebouwd worden. Ohja, en het was ruim 35 graden, want we kwamen midden op de dag op onze bestemming aan.

Ruim twee uur later was onze tent volledig ingericht en konden we beginnen aan ons avontuur. Maar stiekem hadden we al een heel avontuur achter de rug.

Begrijp ons niet verkeerd: Kamperen is fantastisch en ontzetten rustgevend en dit was geen gevalletje “eens maar nooit meer”, maar over de planning hebben we vanaf dit moment wel beter nagedacht.

Tips die we daarvoor kunnen meegeven:

• Plan een overnachtingsplek in tijdens je reis, boek een goedkoop hotel of zorg voor een veilige plek met je auto; maar plan het in! Als je het niet plant ga je eigenlijk altijd over je grens en heb je veel meer tijd nodig om weer “bij te komen”
  • Blijf rustig bij het opzetten van je tent. Er komt een punt (en grote kans dat je dit punt herkent, haha) dat je die tent even intens haat omdat hij even niet meewerkt. Pak er even een stoel en wat drinken/eten bij en neem even 5 minuten pauze. Daarna zul je zien dat de tent wel meewerkt 🙂
  • Vergeet niet waarvoor je dit doet. Als je de reis gemaakt hebt en de tent opgezet is; ben je dat ook weer zo vergeten want wát is het fijn om in de natuur te zijn en doordat je ver gereisd hebt, zijn er veel mooie ervaringen die op je wachten.

Ontvang gratis ons E-Book: “Uniek op vakantie in Nederland”

Vol inspiratie om op nederlandse bodem erop uit te gaan.

Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en onvang het E-Book als download.